Retkellä Korkeasaaressa 14.6.2023

14.6.23 Tuusulanjärven Reuma ry teki alkukesän retken Korkeasaareen. Keskiviikkoaamuna hain Kannisen Liisan kanssa evässämpylät Myllytien toimintakeskuksesta, jossa juustosämpylät oli tehty ja pakattu retkeämme varten. Vesipullot olin hakenut jo edellisenä iltana valmiiksi.

Bussimme oli Hyvinkään liikenteen 33 paikkainen hieno “konferenssiauto”. Rattia pyöritteli tällä kertaa Tiina Lehtinen. Meitä oli 31 iloista retkeläistä lähdössä kauniissa alkukesän auringonpaisteessa kohti Helsingin Kauppatoria ja sieltä edelleen Vispilä-aluksella Korkeasaareen. Reittimme oli tuttu: Justilta lähtö, Sauhulta kyytiin lisää retkeläisiä ja viimeiset vielä Hyrylän linja-autoasemalta. Tiina kuski vei meidät Kauppatorille asti, josta kävelimme pienen matkan laiturialueelle odottamaan Vispilän lähtöä.

Alus oli hieno ja tilava. Kaunis auringonpaiste salli myöskin matkustamisen ylhäällä kansipaikoilla. 15 minuutin merimatka taittui mukavasti. Meidän kanssamme matkasi kohti saariseikkailuja monen monta lapsiperhettä.

Päästyämme perille ja saatuamme liput, aloitimme retken reippaalla ylämäkikävelyllä kohti Kissalaaksoa. Jokainen käveli omaa tahtiaan, minä kuljin hitaasti ja rauhallisesti liikkuvien kanssa. Kissalaaksossa oli helteestä huolimatta “hereillä” Amurintiikeripari, joka lepäili raukeasti päivän lämmöstä nauttien. Jatkoimme matkaamme hitaasti kiiruhtaen, välillä tankaten nestettä ja eväitä.

Apinalinnassa asustelee neljän beriberi apinan lauma, jonka jäsenet ovat entisiä laittomia lemmikkiapinoita. Ne on takavarikoitu tai pelastettu kadulta. Ne muutivat Korkeasaareen marraskuussa 2016 hollantilaisesta kädellisten pelastuskeskuksesta. Me näimme apinoiden istuvan seinän vieressä ja “nyppivän” toisiaan. Apinalinnan alakerrassa, ulkona, oli mukava penkki varjossa. Istuskelimme penkillä ja taas kerran tankasimme nesteitä.

Matkamme jatkui kohti Karhulinnaa, jonka kahvion terassilla joimme kahvit. Siellä olikin monta meidän ryhmäläistä. Kahviteltuamme saimme seurata lasin takaa karhuja. Karhuilla oli juuri ruokinta-aika; hoitaja kävi piilottamassa ruokaa ja makupaloja nalleille - taisivat löytää kaikki piilotetut makupalat!

Lähdimme pikkuhiljaa siirtymään kohti laivarantaa. Matkalla ihmettelimme valtavaa Kruunuvuorensillan rakennustyömaata. Tuo rakenteilla oleva silta on valmistuttuaan (2027) Suomen korkein ja pisin (1200m) silta. Silta tulee palvelemaan jalankulkua, pyöräilyä ja raitioliikennettä.

Matkalla rantaan “tapasimme” mm kamelit, kengurut ja emut. Ennen rantaa ihastelimme kauniita Rododenroneita ja Atsaleoja. Kauniin vesiaiheisen puistikon keskellä oli mukava istua varjossa tammen alla ja juoda kylmää vettä, kuunnellen erilaisten lintujen liverrystä.

Laivarannassa oli pieni myymälä, josta voi ostaa erilaista Korkeasaari aiheista tavaraa muistoksi. Laivamatka takaisin Kauppatorille sujui ongelmitta. Bussi oli parkissa Helsinki-pyörän edessä, joten meillä oli vielä pieni kävely pitkin mukulakivettyä katua bussille. Kotimatka sai alkaa, kun koko porukka oli bussissa, jossa kuului iloinen puheensorina.

Meillä oli kiva retkipäivä - olihan monella meistä edellisestä Korkeasaarireissusta jopa kymmeniä vuosia!

Kiitos kaikille tosi mukavasta retkipäivästä. Varmasti monelle meistä jäi tosi hyvä mieli!

Tavataan taas uusilla reissuilla!