Lounasristeily Päijänteelle 19.8.23

Kun lähdimme matkaan, sää oli pilvinen ja vähän tuulinen, melko lämmin kuitenkin.  Matkasimme Hyvinkään liikenteen isolla bussilla, ratissa oli tällä kertaa Kai Purhonen. Lähdimme matkaan aamupäivällä Hyrylän linja-autoasemalta kohti Järvenpäätä; ensin Sauhulle ja sieltä City marketille. Retkeläisiä oli yhteensä 58 henkeä, Tuusulanjärven Reuman ja Järvenpään sydänyhdistyksen väkeä.

Järvenpäästä suuntasimme kohti Lahden matkustajasatamaa. Matka sujui joutuisasti ja tasaisesti iloisen puheensorinan ja naurun säestyksellä. Satamassa jouduimme tekemään pienen kävelykierroksen, koska alueella oli Fitted Fest ‘23 ja se oli aidattu ympäriinsä eikä läpi päässyt kävelemään. Onneksi kaikki jaksoivat kävellä laivalle ja tekihän se pieni liikunta hyvää bussissa istumisen jälkeen.
⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Päijänne risteilyt Hilden Oy;n laiva m/s Suomen Neito odotti meitä jo laiturissaan. Meidät ohjattiin laivan toisen kerroksen kannella olevaan matkustustilaan. Onneksi kaikki retkeläiset pääsivät nousemaan suht jyrkät raput yläkertaan. Laivalla oli toinenkin iso ryhmä, joka tarvitsi myös “esteetöntä” tilaa. He olivat ensimmäisessä kerroksessa ensin.

Lounas tarjoiltiin seisovasta pöydästä laivan ensimmäisessä kerroksessa, Meidän ruokailuvuoromme oli ns toisessa kattauksessa. Ystävällinen henkilökunta ohjasi ihmiset alakerrasta yläkertaan, kun he olivat aterioineet. Me puolestamme pääsimme vaihdon jälkeen ruokailemaan alas. Alun hämmennyksen ja “säätelyn” jälkeen, kaikki sujui hyvin. Ruoka oli oikein maittavaa ja sitä oli riittävästi! Kiitos kokille keittiöön ja ystävälliselle ja
palvelualttiille salihenkilökunnalle. Laiva seilasi Vesijärvellä, Vääksyn kanavalle ja Päijänteelle ja sieltä takaisin Lahteen. Sää oli pilvinen ja ajoittain tuulinen, se ei kuitenkaan estänyt istumasta takakannella ja ihailemasta ihania järvimaisemia - Reuman huppari lämmitti mukavasti. Kapteeni selosti matkan aikana, missä menimme ja mitä oli näkyvillä. Matkaliset pääsivät myös tervehtimään kapteenia ohjaushyttiin. Laivan kaiuttimista kuului vanhaa suomalaista iskelmämusiikkia, se sopi hyvin
tunnelmaan, varsinkin laivan kannella,kun tuuli pyyhki kasvoja.

Neljän tunnin risteilyn jälkeen palasimme Lahden matkustajasatamaan, jossa bussimme oli parkissa. Kaikki kyytiin ja bussin nokka kohti Järvenpäätä. Tällä kertaa kyydissä olijoiden laskeminen oli helppoa - yhtään tyhjää penkkiä ei jäänyt! Bussissa Kerttu lauloi meille kauniin laulun “Tuusulanjärven rannalla”. Matkalla oli mukana syntymäpäiväsankari, jolle
lauloimme yhdessä onnittelulaulun. Lopuksi vielä tämä musikaalinen porukka kajautti itselleen, matkakavereille ja kuskille “paljon kiitoksia hauskasta retkestä” laulun.

Tällä matkalla oli 2 matkanjohtajaa mukana: Arja ja Pirkko, koska ryhmä oli niin iso. Arja hoiteli myös ennen matkaa tuttuun tapaan ilmoittautumiset ja yhteydenpidot - Kiitos yhteistyöstä! Ja Kiitos kaikille mukana olleille - nähdään taas seuraavalla reissulla!
T: Pirkko