pieni ele -vaalikeräys auttaa vammaisia ja pitkäaikaissairaita paikallisesti

18.5.2021

pieni ele -keräys  (ent. Vaalikeräys) alkoi vuonna 1907, jolloin se järjestettiin ensimmäisten eduskuntavaalien yhteydessä tavoitteena kerätä varoja tuberkuloosin vastustamiseen. Tällä hetkellä sen järjestävät 15 vammais- ja terveystyön järjestöä, joihin kuuluu noin 300 000 jäsentä.  pieni ele -keräys on taas perinteisesti kuntavaalien äänestyspaikoilla 26.5.-13.6.2021

Monen vammaisen ja pitkäaikaissairaan elämään on epidemiatilanteella ollut heikentävä vaikutus. Eri tukimuodot ja yhteisöllinen toiminta on vähentynyt. Kun tilanne taas paranee, on keräyksen saamilla lahjoituksilla mahdollista järjestää vertaistukea ja virkistystä arkeen.

Kaikki lahjoitukset jäävät Suomeen ja puolet lahjoituksista suoraan paikkakunnalle apua tarvitseville. Keräyksellä autetaan muun muassa sydänsairaita, epileptikoita, invalideja, sokeita, kuuroja, aivosairaita; lapsia, nuoria ja aikuisia.

Keräys järjestetään talkoovoimin ja suurin osa vapaaehtoisista on itse vammainen tai pitkäaikaissairas. Keräyspaikoilla on huomioitu tarkasti terveysturvallisuus ja lahjoituksen voi tehdä käteisellä.

”Keräykseen lahjoittaminen on monelle suomalaiselle tärkeä äänestyspäivän perinne. Uskomme, että sama auttamisenhalu ja myötäeläminen vaikeina aikoina näkyy tänäkin keväänä, vaikka pandemialla on vaikutuksensa keräykseen. Toivommekin, että ihmiset edelleen löytävät keräyksen, sillä lahjoituksista saatu apu on sen saajille
korvaamatonta.” sanoo pieni ele -keräyksen toiminnanjohtaja Erika Mäntylä

pieni ele -keräykseen voi myös lahjoittaa

- Lähettämällä tekstiviestin LAHJOITA10 numeroon 16301 (10 €/viesti).
- MobilePaylla numeroon  64971.
- Verkossa osoitteessa www.pieniele.fi
- Lahjoittamalla Pieni ele ry:n tilille FI73 5727 1820 0477 19.
Rahankeräyslupa: RA/2020/814

Pieni ele ry:n toiminnanjohtaja Erika Mäntylä